Paronela park, watervallen en aboriginals - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rina - WaarBenJij.nu Paronela park, watervallen en aboriginals - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rina - WaarBenJij.nu

Paronela park, watervallen en aboriginals

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rina

05 December 2014 | Australië, Cairns

3-12-4-12-5-12,
O kom er een kijken, wat ik in mijn schoentje vind ?
Vanavond pakjes avond? Nou hier dus niet, wel hebben we al kerstliedjes gehoord en overal kun je kerstspullen kopen en zijn er al versieringen en kerstbomen. Het is alweer even geleden maar hier dus weer een up-date van de laatste 3 dagen. Ik moet wel even diep nadenken wat we de laatste 3 dagen gedaan hebben, valt gewoon niet mee want er gebeurt gewoon zoveel, o ja, we zijn vanaf Mission Beach landinwaarts gereden naar het Paronella Park, een park dat een spanjaard heeft opgebouwd in 1929 dacht ik met als eerste Australiër die zelf stroom opwekte met een generator met gebruik van het water van de watervallen daar. Met z’n handen mengde hij klei uit de rivier en bouwde zo een klein paradijs voor hem en zijn vrouw wat hij later voor het publiek tentoonstelde. Een tijd lang na een cycloon is het park helemaal vervallen en nu proberen ze het te restaureren waarvoor de entreegelden gebruikt worden. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit. We hadden een privégids omdat er weinig toeristen waren, zoals overal bijna. Na het park hebben we nog enkele watervallen op de route bekeken en troffen we nog een Zwitsers stelletje dat ook dezelfde route volgde. Zij adviseerde ons een camping in de buurt, ook weer aan een waterval waar wij de volgende morgen een privé zwembad aan hadden. Om half 7 een frisse duik en verder op weg naar Cairns.
We kwamen langs een vogelreservaat, heel apart voor de omgeving na het berglandschap en besloten een kanotocht over het moerassig water, een beetje te vergelijken met het eendenmeer maar dat wat groter, te maken. Onderweg zagen we weer verschillende kangoeroes langs de overs en al waren er niet zo veel vogels te zien toch was het weer eens wat anders.
Doorgereden naar Kuranda voor de trein en de kabelbaan, maar toen bleek dat deze de volgende dag niet ging vanwege onderhoud (dat is pech hebben), zijn we doorgereden naar Cairns en hebben daar weer een camping gevonden voor 2 nachten. Morgen dus met de trein naar boven en met de kabelbaan naar beneden. Maar omdat het dan alweer de laatste dag is in het campertje gaan we zo vast de spullen inpakken om morgen na deze activiteit voor 16:00 afscheid te nemen van ons tijdelijke huisje op wielen en daarna ons hotel op te zoeken in Cairns.
Vanmorgen zijn we naar het Tjapukai Aboriginal Park geweest en weer omdat het niet druk was kregen we alle aandacht. Eerst uitleg over de stammen en het volk, daarna ditjeridoo muziek met zang en dans waar we zelf ook aan mee mochten doen. Vervolgens uitleg over de wapens, o.a.de speren en de boemerangs, heel leuk, ook mochten we zelf enkele pogingen wagen met de boemerang en de speren en kregen we nog uitleg over eten en medicijnen uit het regenwoud en het leukste was natuurlijk dat we ook nog even op de foto mochten met een van hun.
Na de middag nog even naar Cairns alvast een kijkje gaan nemen waar ons hotel ligt en waar de haven is voor de ferry. Op 7,8 en 9 dec. brengt die ons naar het Fitzroy eiland om in luxe (een gewoon bed en ruime kamer met een badkamer) na te kunnen genieten van de 4 weken die er nu bijna opzitten en nog wat te luieren in het zonnetje aan de zee, met de snorkel.
We hebben prima met de Apollo camper kunnen reizen en campings waren er overal gemakkelijk te vinden wellicht omdat het geen vakantietijd is hier, die begint over enkele weken rond kerst. Het is wat klein maar als eenmaal alles zijn plekje heeft is het goed te doen, je hebt gewoon niet veel nodig en de accommodaties waren overal prima in orde. Mij valt het beslist niet tegen om zo rond te reizen. Tot zover weer nieuws van ons…...
Wij wensen jullie een fijne pakjesavond, groetjes Frans en Rina

• 05 December 2014 - 22:12

Henny:

Ha frans en rina!!

Tja, dr is unne tied van kome, en dr is unne tied van goan...
    Den tied is now gekomme....
    Harstikke leuk,om op deze manier met jullie mee te reizen.
    Maak er nog een mooie tijd van, en kom goed naar huis

Theo en henny